Lean on asiakaslähtöinen prosessijohtamisen malli. Se perustuu virtauksen ja asiakkaan arvon maksimointiin. Se on siis toiminta- ja ajattelutapa, jossa virtausta ja jalostusarvon osuutta maksimoidaan ymmärtämällä ja ratkaisemalla ongelmia, jotka tuottavat meille hukkaa.
Lean lanseerataan usein ainoastaan hukan poistomenetelmänä, eikä välttämättä tiedosteta sen perimmäistä tarkoitusta. Leanissa on keskeistä ymmärtää, mitä asiakas tahtoo ja kuinka se toteutetaan yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta kannattavasti.
Haluatko sertifioitua Lean Six Sigma Green Beltiksi?
Opi Lean Six Sigma Green Belt -koulutuksessa nykyaikainen menetelmä - opi parantamaan prosessia. Hanki tietotaito, kuinka muutat vähemmän enemmäksi. Toisin sanoen, kuinka haet prosessi-innovaation, tekijät, joita prosessissa täytyy muuttaa, että saat siitä tehokkaamman.
Koulutus on myös erittäin hyvä laatutekniikan peruskoulutus, jossa tutustutaan laajaan määrään laatutekniikan työkaluja, analyysejä ja tekniikoita.
Haluatko sertifioitua Lean Six Sigma Black Beltiksi? Tarvitsetko oppia tilastollisten menetelmien hyödyntämisestä reaalimaailmassa? Haluatko saavuttaa huippupalvelukyvyn virheettömillä ja luotettavilla tuotteilla? Haluatko oppia taitoja, joilla kehittää ratkaisu ongelmaasi tai parannustarpeeseesi? Lean Six Sigma -koulutusohjelmalla konkreettisia parannuksia ja hyötyjä. Leanin avulla työt ja prosessit nopeutuvat ja Six Sigman avulla työt ja prosessit paranevat.
Lean Six Sigma Black Belt -koulutus kehittää yksilön osaamista ja kykyä vastata kompetenssikilpailun haasteisiin. Lean Six Sigmalla voi lyhentää jakso- ja läpimenoaikoja, lisätä myyntiä, vähentää ja eliminoida tuotteissa, palveluissa ja tuotantoketjussa olevia virheitä ja vikoja sekä vähentää kustannuksia. Ja mikä parasta, sillä voi dramaattisesti lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä ja yrityksen tulosta.
5S on viisivaiheinen lähestymistapa muutoksen aloitukseen. Malli tukee ja ohjaa sekä auttaa luomaan rutiinit järjestyksen ylläpitämiseksi. 5S tavoittelee parempaa käytettävyyttä, toimintaan käytettävän ajan ennustettavuutta ja tuo muutoksen lähelle jokaista osallistujaa. 5S tukee organisaatiota ottamaan ensimmäisen askeleen kohti uutta ja käytettävämpää toimintaympäristöä sekä samalla saada aikaan nopeasti konkreettista näkyvää organisaatiossa.
Koulutus antaa yleiskuvan 5S -menetelmästä. Koulutuksessa keskitytään 5S -taustaan. Tavoitteena on antaa ymmärrys 5S -menetelmästä ja sen yhteydestä Lean -toimintaan. 5S soveltuu sekä toimisto- että tehdasympäristöön.
Tarvitsetko apua Lean Six Sigma -projektitiimin sitouttamiseen?
Haluatko tarjota tiiviin paketin Lean Six Sigmasta kiinnostuneille?
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka osallistuvat tai ovat osallisia Lean Six Sigma -projekteissa. Kurssi tarjoaa yleiskuvan metodiikasta, tiimityökaluja ongelmanratkaisuun sekä pohjatietoja dataperusteiseen parantamiseen.
Leanin yhtenä työkaluna käytetään arvovirtakuvausta (VSM, Value Stream Mapping) virtauksen esteen tunnistamiseen ja priorisointiin. Siinä kuvataan prosessin vaiheet, yhteydet, tapahtumien taajuudet, varastojen määrät ja prosessien ajat yhdelle lomakkeelle. Oikeiden ongelmien tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen on keskeistä tehokkuuden eli nopeuden nostamisessa ja läpimenoajan lyhentämisessä.
Koulutus antaa yleiskuvan arvovirtakuvauksesta, sen tarkoituksesta ja toteuttamisesta sekä siitä, mitä siitä voidaan havaita.
Mitä FMEA on ja mihin sitä sovelletaan? Mitkä ovat FMEA:n dokumentointimallit ja -tyypit?
Tiedätkö, mitä et tiedä? Mittaus on ongelma lukuisissa yrityksissä.
Koulutus johdattaa metrologiaan ja sen käsitteisiin sekä antaa yleikuvan ja työkalut mittaamiseen ja mittausprosessin rakentamiseen.
"Miksi aina näyttää siltä, että me käytämme runsaasti aikaa virheiden korjaamiseen, mutta emme koskaan käytä riittävästi aikaa virheiden ennaltaehkäisemiseen tekemällä asiat oikein ensimmäisellä kerralla?"
Lean Six Sigma Myynnin Pro -tutkinto ensimmäisenä Suomessa!
Lean Six Sigma -menetelmien hyödyt yritysten kilpailukyvyn kehittämisessä ovat kiistattomat. Tuotanto- ja palveluprosessien "hukan" poistamisen lisäksi menetelmiä voi nyt hyödyntää myös myynnissä, tarjousten voittoprosentin kasvattamiseen. Lean-myynnin pioneeri UltraLeanBusiness Oy Ltd ja Lean Six Sigma -koulutusten pioneeri Quality Knowhow Karjalainen Oy ovat nyt yhdistäneet voimansa ja tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden Lean Six Sigma Myynnin Pro -koulutukseen ja tutkintoon.
Haluatko saavuttaa paremman kilpailukyvyn virheettömillä ja luotettavilla tuotteilla?
Haluatko tietää, kuinka tilastollisia menetelmiä voidaan hyödyntää organisaatiossasi?
Opi ymmärtämään Lean Six Sigman konsepteja ja johtamaan Six Sigman käyttöönottoa, levitystä ja hyödyntämistä organisaatiossasi!
Tämän päivän laadunparannusprojektit ovat paljon monimutkaisempia kuin ennen. Johtavat menetelmät kuten Lean Six Sigma vaativat, että tehdään yhä syvällisempiä datan analyyseja sekä tuotetaan mitattavia tuloksia.
Koulutuksessa tutustutaan laatutekniikan keskeisimpään ohjelmistoon ja opitaan analysoimaan dataa tehokkaasti sekä tekemään päätöksiä sekä sanomaan, millä todennäköisyydellä näin tapahtuu.
Tämän päivän laadunparannusprojektit ovat paljon monimutkaisempia kuin ennen. Johtavat menetelmät kuten Lean Six Sigma vaativat, että tehdään yhä syvällisempiä datan analyyseja sekä tuotetaan mitattavia tuloksia.
Koulutus antaa yleiskuvan Minitab -ohjelmistosta sekä ohjelman käytöstä.
Tule kuulemaan, minkälainen on hyvä toimintajärjestelmä, joka täyttää myös standardien vaatimukset.
Laatu-, ympäristö- ja TTT -järjestelmien mukaista toimintaa tulee auditoida systemaattisesti ja saatua tietoa hyödyntää. On muistettava, ettei auditointi ole poliisitoimi, vaan se on yksi työkalu monien muiden kehittämistyökalujen joukossa.
Tilastollisen prosessin ohjauksen (SPC, Statistical Process Control) koulutuksen tarkoituksena on tutustuttaa tilastolliseen ajatteluun ja toimintatapaan sekä perus työkaluihin.
SPC on keskeinen työkalu ja muodostaa laatuteorian eli virheiden syntymekanismin ymmärtämisen ytimen.
Mitä kaikkea Lean on, mistä aloittaa? Kuinka parannustoimintaa johdetaan ja mitä pitäisi huomioida?
Koulutus lähestyy Leania viidestä näkökulmasta ja avartaa näkemystä parannustoiminnasta. Lean on jatkuvaa parantamista ja sopeutumista. Parantamisen onnistuminen vaatii osaamista ja näkemystä sekä menetelmiä ja ymmärrystä toimintaympäristön käyttäytymisestä.
Tarvitsetko apua Lean Six Sigma -projektitiimin sitouttamiseen?
Haluatko tarjota tiiviin paketin Lean Six Sigmasta kiinnostuneille?
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka osallistuvat tai ovat osallisia Lean Six Sigma -projekteissa. Kurssi tarjoaa yleiskuvan metodiikasta, tiimityökaluja ongelmanratkaisuun sekä pohjatietoja dataperusteiseen parantamiseen.
Mitä johtajien tulisi tietää laadusta ja sen johtamisesta? Mitä on moderni laatu (tai erinomaisuus) ja kuinka siihen on päädytty? Kurssi auttaa avaamaan laadun johtamisen merkitystä ja sen taustalla vaikuttavia universaaleja prosesseja, sekä ajattelua.
Ongelmien ratkaisemista varten on kehitetty systemaattisia menetelmiä ja malleja, joiden avulla voidaan helpottaa ja hajauttaa ongelmanratkaisua työyhteisön piirissä. Näistä hyvin tunnettu on autoteollisuudessa sovellettava 8D-menetelmä.
8D -menetelmässä ongelmanratkaisutiimi, laatutyökalut sekä lomakkeisto on yhdistetty tehokkaaksi kokonaisuudeksi, joka ohjaa ja auttaa onnistuneessa ongelmanratkaisussa.
Haluatko sertifioitua Lean Six Sigma Green Beltiksi?
Opi Lean Six Sigma Green Belt -koulutuksessa nykyaikainen menetelmä - opi parantamaan prosessia. Hanki tietotaito, kuinka muutat vähemmän enemmäksi. Toisin sanoen, kuinka haet prosessi-innovaation, tekijät, joita prosessissa täytyy muuttaa, että saat siitä tehokkaamman.
Koulutus on myös erittäin hyvä laatutekniikan peruskoulutus, jossa tutustutaan laajaan määrään laatutekniikan työkaluja, analyysejä ja tekniikoita.
Mitä ISO 9001:2015 tarkoittaa organisaatiollesi? Sertifikaatit vanhenevat pian ja jotain pitäisi tehdä? Useimmiten vaatimukset ISO 9001 -standardin toteuttamiselle tulevat asiakkaalta. Haluamme todistaa, että olemme omistautuneet laadunhallintaan. Mutta takaako sertifikaatti seinällä yhtään mitään tai mitä muutoksia uusi ISO 9001 on tuonut vaatimustasolla?
Kaksipäiväisen ISO 9001 -koulutuksen tarkoituksena on selventää itse standardin vaatimuksia organisaatiolle, sekä standardin taustalla olevaa ajattelua. Lisäksi koulutuksessa tutustutaan käytännön harjoitteiden avulla riskiperusteiseen ajatteluun ja mm. FMEA:n (vika- ja vaikutusanalyysin) käyttöön työkaluna riskien kartoittamisessa. Riskiperusteinen päätöksenteko on yksi uudessa ISO 9001 -standardissa nousevista teemoista, jota organisaatiossa joudutaan mahdollisesti soveltamaan.
Haluatko sertifioitua Lean Six Sigma Black Beltiksi? Tarvitsetko oppia tilastollisten menetelmien hyödyntämisestä reaalimaailmassa? Haluatko saavuttaa huippupalvelukyvyn virheettömillä ja luotettavilla tuotteilla? Haluatko oppia taitoja, joilla kehittää ratkaisu ongelmaasi tai parannustarpeeseesi? Lean Six Sigma -koulutusohjelmalla konkreettisia parannuksia ja hyötyjä. Leanin avulla työt ja prosessit nopeutuvat ja Six Sigman avulla työt ja prosessit paranevat.
Lean Six Sigma Black Belt -koulutus kehittää yksilön osaamista ja kykyä vastata kompetenssikilpailun haasteisiin. Lean Six Sigmalla voi lyhentää jakso- ja läpimenoaikoja, lisätä myyntiä, vähentää ja eliminoida tuotteissa, palveluissa ja tuotantoketjussa olevia virheitä ja vikoja sekä vähentää kustannuksia. Ja mikä parasta, sillä voi dramaattisesti lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä ja yrityksen tulosta.
Tieto ja taito ovat tärkeitä onnistuneessa parannustoiminnan johtamisessa. Asiakkaasi vaatii ketterämpää toimintaa ja parempaa toimitusvarmuutta. Samalla organisaatiosi pitäisi parantaa tuottavuutta. Haluat tietää, kuinka nämä tavoitteet saavutetaan ja kehitystoimenpiteet organisoidaan käytännön toimenpiteiksi.
Koulutuksessa käsitellään toiminnan ja tuottavuuden parantamista kokonaisvaltaisesti. Koulutus auttaa ajattelemaan uudella tavalla, kehittämään osallistujan kykyä tutkia ja kehittää toimintaympäristöä ja prosesseja huomioiden ihmiset ja heidän erilaisuudet. Se auttaa ymmärtämään miksi, kuinka ja missä erityyppiset Lean -menetelmät ja työkalut toimivat ja auttavat saavuttamaan tavoitteesi. Koulutuksessa käsitellään Leanin taustalla tuotanto- ja palveluorganisaatioissa olevia lainalaisuuksia, vaihtelua, ihmisten johtamista sekä Lean -työkaluja.
Mallinna prosessit tehokkaasti ja oikein Minitabilla!
Haluatko oppia lisää Minitabin mahdollisuuksista? Minitab mahdollistaa helposti ja tehokkaasti monimutkaisten laskentojen toteuttamisen. Sen vuoksi tarjoamme kurssin: Minitab Advance - edistykselliset tekniikat ja analyysit. Kaiken kaikkiaan viisi päivää edistyksellisempää Minitab -koulutusta. Kokonaispaketti koostuu kahdesta jaksosta, joiden välissä tehdään välityö, jossa opittua sovelletaan oman yrityksen dataan. Voit halutessasi osallistua myös yksittäisiin päiviin.
Muuta tiedot palveluprosesseista käyttökelpoiseksi informaatioksi!
Palvelusektorille suunnattu koulutus Minitabista ja sen käyttämisestä tehokkaana laadunparantamisen työkaluna. Palvelun Minitab -koulutus on nelipäiväinen kokonaisuus, joka antaa käyttäjälleen hyvän kuvan tilastollisesta päätöksenteosta.
Tavoitteiden ja suorituskykymittarien asettaminen ei yleensä tuota haluttua käyttäytymistä tai aiheuta työprosessin todellista paranemista.
TOC on tehokas prosessi- ja laatujohtamisen työkalu, jota käytetään hyvin paljon Leanin rinnalla ja tukena. Se on "esiaskel" prosessin virtauttamiseen. Virtauksen estää kapeikko, josta seuraa keskeneräisen työn varasto (WIP).
Koulutus esittelee TOC-teorian eli kapeikko- tai esteiden teorian (Theory of Constraints). Ajatuksena on, että jokaisen tavoitteen, prosessin virtauksen, esteenä on vain YKSI ESTE, heikoin lenkki.
Tiedätkö miten prosessit tulisi kuvata oikeaoppisesti?
Kaikki toimintomme voidaan kuvata prosessina. Kun prosessit on onnistuneesti ja totuudenmukaisesti kuvattu, on helppo sopia yhteisistä mittauspisteistä ja mittareista, joilla todetaan prosessien kyvykkyys suoriutua tehtävistään.
Jokainen ihminen tekee arkielämässään ja työssään testejä ja kokeita. Vain testaamalla ja kokeilemalla voimme parantaa omaa, läheistemme ja myös yrityksemme menestymistä. Ovatko nämä testit oikein ja tehokkaasti suunniteltu? Onko näytemäärät minimoitu? Miten olet huomioinut häiriötekijöiden vaikutukset?
Tilastollinen prosessinohjaus (Statistical Process Control, SPC) on laadunkehittämisen keskeinen väline. SPC pitää sisällään kaksi päätehtävää, joihin sitä käytetään laadun ohjauksessa.
Luotettavuustekniikka on keino suunnitella, analysoida, mitata ja parantaa ajallista laatua. Suuri osa takuu- ja reklamaatiokustannuksista syntyy systeemin tai tuotteen ajallisesta heikkenemisestä tai sen vajavaisesta kyvystä kestää rasitusta.
Taguchi -menetelmä on erittäin tehokas tuotteiden, palveluiden ja prosessien kehittämiseen. Menetelmä perustuu koesuunnitteluun insinöörin näkökulmasta katsottuna. Suunnitelluilla kokeilla selvitetään tekijät, jotka vaikuttavat tuotteen, palvelun tai prosessin ominaisuuksiin ja optimoidaan nämä.
Design of Experiment on tilastomenetelmä, joka on pohjana niin Six Sigmalle kuin myös Taguchi -menetelmälle. Yli 90 % kaikista laadun ja tuottavuuden kehitystuloksista on syntynyt koe/tutkimussuunnittelun kautta. Koe/tutkimussuunnittelu (DoE) on tapa kerätä dataa niin, että sitä voi analysoida tilastollisesti. Analyysi oli hyvästä tutkimussuunnitelmastakin huolimatta aikaisemmin työläs ja matemaattisesti vaikea. Nyt ongelma on poistunut. Minitab -ohjelma tekee "kaiken" datan keräyssuunnitelman luomisesta datan analyysiin nopeasti ja helposti. Tulokset esitetään selkeästi kuvin ja numeroin. Tarvitset vain vähän neuvoja tulkintaan.
Suomenkielistä Design for Six Sigma (DFSS) -koulutusta!
Oletko suunnittelemassa uutta tuotetta? Tunnetko asiakastarpeen, jota varten tuotteen suunnittelet. Design for Six Sigma tuo modernin suunnitteluprosessin työkaluineen tuotteen suunnittelun tueksi.
Tuotekehityksen ja yritysten haasteena on, kuinka lanseerataan menestyvä tuote samalla, kun joudutaan tekemään kompromisseja suunnittelun, iteroinnin, tutkimuksen, määrittelyn ja testauksen osalta. Tärkeät kysymykset ovatkin: mitä pitää lähteä suunnittelemaan, kuinka kerrotaan suunnittelulle sekä kuinka tässä kaikessa onnistutaan.
Opi uudet pelit ja vie ajattelua organisaatiosi hauskalla tavalla!
Tutustu Leaniin ja sen konsepteihin pelien ja simuloinnin avulla. Kurssilla käydään läpi Leanin konsepteja erilaisten pelien ja simulointien kautta.
Sekoitekokeet käsittävät testien luokan, jossa muutetaan sekoitteen komponenttien suhteita, joista tuote muodostuu. Sekoitekokeiden tuloksena havainnoidaan tuotteiden ominaisuuksien muutoksia.
Laatu ei synny sattumalta. Modernin laadun määritelmän ymmärtäminen avaa laadun merkityksen yrityksen menestymiseen. Laadun kaksi ulottuvuutta vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn luomalla lisää liikevaihtoa ja laskemalla kustannuksia.
Koulutus antaa yleiskuvan laadusta sekä kolmesta johdettavasta prosessista laadun luomiseen. Koulutus jäsentää laadun määritelmän, menetelmät tehdä laatua ja työkalut selkeäksi kokonaisuudeksi. Koulutuksessa tutustutaan laadun suunnittelun, laadun ohjauksen ja laadun parannuksen prosesseihin sekä esitellään näihin liittyvät työkaluesimerkit.
Uusi näkökulma tuottavuuden parantamiseen -koulutus konkretisoi, kuinka johtaminen strategiselta tasolta sidotaan operatiiviselle tasolle. Tulosten kannalta tärkeää on tieto siitä mitä tulee tehdä ja mihin parannustoimenpiteet on kohdennettava, jotta parannus on parannus.
"Toleranssisuunnittelu on ns. ennustamistiede, jolla ennustetaan tuotteen ja/tai prosessin suoritusarvossa tapahtuvat vaihtelut, virheet ja viat. Kuinka paljon asiakas sietää vaihtelua tai miten suuri vaihtelu voi olla, että laite toimii tai sen voi koota. Vaihtelut, virheet ja viat syntyvät muutoksista, joita tapahtuu komponenteissa, materiaaleissa, työtavoissa tai mittauksissa."
QFD on menetelmä, jolla suunnitellaan asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin perustuvia tuotteita ja palveluja. QFD eli "Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys" muodostaa konseptin, kuinka asiakkaan tarpeet tunnistetaan, priorisoidaan ja QFD-matriisilla muunnetaan tuotteen tai palvelun kehittämisen lähtötiedoiksi. Asiakastarpeen tunnistamisessa tarvitaan niin luovia menetelmiä (ideointia) tukevia työkaluja, priorisointia, asiakastiedon keräämistä ja muuntamista.
Yritykset suorittavat tuotteiden tarkastamista. Tarkastus perustuu joko kaikkien tuotteiden tarkastamiseen tai näytteiden perusteella suoritettavaan tarkastukseen. Tarkastus on perinteinen tapa varmistaa tuotteiden tai palveluiden laatu. Näyteperusteiseen tarkastukseen päätymiselle on syynä esimerkiksi se, että kaikkien tuotteiden tarkastaminen ei ole mahdollista tai tarkastaminen rikkoo tuotteen. Tarkastukseen päädytään monesti joko omasta tarpeesta tai asiakkaan vaatimuksesta.
Tämän päivän laadunparannusprojektit ovat paljon monimutkaisempia kuin ennen. Johtavat menetelmät kuten Lean Six Sigma vaativat, että tehdään yhä syvällisempiä datan analyyseja sekä tuotetaan mitattavia tuloksia.
Koulutuksessa tutustutaan laatutekniikan keskeisimpään ohjelmistoon ja opitaan analysoimaan dataa tehokkaasti sekä tekemään päätöksiä sekä sanomaan, millä todennäköisyydellä näin tapahtuu.