Artikkelit

Lean -teesien maailma

Julkaistu  01.10.2014    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Leanista on puhuttu Suomessa jo useampi vuosikymmen. Miksi edelleen tuottavuuden kehitys laahaa? Onko Leanissa päästy eteenpäin? On toki helppo yhtyä yleisiin ja kohtalaisen helposti lausuttaviin teeseihin: luottamus, johto mukana, sana pitää, oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, oma esimerkki, kaikki kehittävät, osaamiskartoitus, kommunikaatio toimii, tiimikoulutus, tiimityö, visuaalisuus, siisteys, tavarat oikeilla paikoillaan, jne. Mutta mietipä itsesi kehitysjohtajan, toimitusjohtajan tai tuotantojohtajan rooliin, jossa viet nämä käytäntöön ja organisoit nämä toimenpiteet tai toimintatavat jokaisella organisaatiotasolla joka päivä niin, että yrityksen operatiiviset ja taloudelliset suoritusarvomittarit paranevat.

Lean Six Sigma ja simulointi

Julkaistu  03.09.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigman yksi merkkipaalu ohitettiin 27.1.2014, kun Six Sigma -menetelmästä julkaistiin suomeksi SFS/ISO -standardit 13053-1 ja 13053-2. Standardit ovat: "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 1: DMAIC-menetelmä" ja "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 2: Työkalut ja tekniikat".

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Julkaistu  06.05.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Keskustelu viekö Lean tai Six Sigma -menetelmä eteenpäin yritystoimintaa on jatkuvan väittelyn kohde. "Koulukunnat" pyrkivät todistamaan oman kantansa parhain päin. Objektiivinen asioiden tarkastelu saa jäädä taka-alalle. Tämä väittely saa jopa kiihkomielistä vastakkainasettelua kirjoissa sekä keskusteluissa. Jos tavoitteena on kehittää toimintaa, on kai tärkeämpää ymmärtää objektiivisesti miksi jotkut onnistuvat ja toiset eivät soveltaessaan menetelmiä.

Aikavaihtelu

Julkaistu  02.04.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tilausten ja tuotteiden välisten aikojen vaihtelun vaikutus yritysten tai organisaatioiden tuottavuuteen on merkittävä. Jos tilaukset tulisivat aina samalla nopeudella, niiden aikaväli ei vaihtele. Jos tuotteet yrityksessä tehtäisiin aina samalla nopeudella (so. liukuhihna), niiden nopeus/aika ei vaihtele. Vaihtelu vaikuttaa resurssien tarpeeseen ja tätä kautta investointitarpeeseen sekä organisaation kykyyn vastata asiakaskysyntään nopeasti ilman korkeaa varastotasoa. Artikkelissa käsitellään luonnollisen, satunnaisten ja ei-satunnaisten sekä laatuvikojen vaikutusta aikaan ja sen vaihteluun.

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua? - Lean Six Sigma

Julkaistu  06.03.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Oletko huomannut, kuinka marketin kassajonossa asiakkaan ”laatuvirhe”, PIN-koodin unohtaminen, tuotteen hinnan puuttuminen joko punnituksen unohtumisesta johtuen tai muusta syystä vaikuttaa kaikkiin henkilöihin? Jonon pituus kasvaa ja harkitset siirtymistä toiseen jonoon. Maksujonosi ei kulje LEANISTI. Syntyy hukkaa

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Julkaistu  05.02.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Menenkö lääkäriin vai yritänkö hoitaa ”flunssan” kotikonstein? Vai onko minulla sittenkään flunssa vai jokin vakavampi sairaus? Nämä samat kysymykset voidaan esittää hyvinkin erilaisissa yhteyksissä koskivat ne sitten yksilöä, perhettä, yhteisöä, organisaatiota tai valtiota. Miksi ja miten? On selvitettävä syy ja siihen parannuskeino tai menetelmä tai molemmat. Lääkärit kutsuvat tätä diagnoosiksi.

Laatu puhuttaa Suomessa

Julkaistu  30.09.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Viimeaikaiset kirjoitukset Kauppalehdessä (13.8.2013) ja Kalevan pääkirjoitus (1.9.2013) ovat nostaneet esiin Suomalaista laatutasoa. Kirjoitukset pohjautuvat Amerikan laatuyhdistyksen (ASQ –American Society for Quality) tekemään tutkimukseen laatutasoista eri maissa. Tutkimuksessa selvitettiin laadun roolia ja tasoa yrityksissä 22 maassa ja noin 2000 eri yrityksissä eri toimialoilla. Suomesta yrityksiä mukana oli 151.

Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Julkaistu  10.09.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Visio nollavirheestä luotiin vuonna 1979, kun Philip B. Crosby (1926 – 2001) julkaisi kirjan "Quality is Free" (suomenkielinen: Laatu on ilmaista). Tällä perussanomallaan "Quality is free" Crosby tarkoitti sitä, että organisaatiot voivat omaksua laadukkaan toimintatavan johdon sitoutuessa laatujohtamismalliin, jossa asennemuutos ei maksa mitään. Kuinka tämä nollavirhe kyetään saavuttamaan jäi kuitenkin tuolloin kokonaisuudessaan ratkaisematta.

Lean Six Sigman vaikuttajat – Hall of Fame

Julkaistu  27.08.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma julkaistiin vuonna 1988 Yhdysvalloissa kun Motorola voitti Amerikan Presidentin laatupalkinnon (Malcom Baldrige). Six Sigman tausta ulottuu vuosien taakse ennen varsinaista julkaisua. Six Sigma oli vastaisku, keino, japanilaista puolijohdeylivoimaa vastaan. Motorola oli ahdingossa laaduttomuuden takia, koska japanilaisten laatutaso oli paljon heidän yläpuolellaan. Six Sigma on muuttunut niistä ajoista merkittävästi. Ensin mukaan tuli määrittelyvaihe (projektikohteiden tunnistaminen) ja myöhemmin Lean (aika -käsite).

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

Julkaistu  19.06.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Paras tapa parantaa systeemin suorituskykyä ja kapasiteettia on johtaa vaihtelua. Vaihtelu on johtamisen vaakakupin toisella puolella, jolla voidaan hallita toisen puolen hukkien lisääntymistä - alhaista läpimenoa, alhaista käyttöastetta ja pitkiä läpimenoaikoja (Kuva 1). Yhdellä sanalla: parantaa heikkoa tuottavuutta.

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Julkaistu  04.06.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Prosessien kehittämiseen on olemassa lukuisia eri tapoja. Yksi yleisesti käytetty konsepti on arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), jossa kuvataan prosessin vaiheet, yhteydet, tapahtumien taajuudet, varastojen määrät ja prosessien ajat yhdelle lomakkeelle. Keskeisintä prosessien kehittämisessä on, että toimintoja pyritään virtaviivaistamaan ja asioita halutaan ajatella uudella tavalla, kyseenalaistaen.

Onko kaikki erilaista vai ei?

Julkaistu  22.05.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ennen tieteellistä lähestymistapaa asioita ratkottiin järjen ja päättelyn perusteella. Tässä lähestymistavassa ongelmana oli hitaus ja usein väärin tehdyt johtopäätökset. Maapallon oletettiin olevan litteä, ajateltiin että kaikki ulkoplaneetat kiertävät maata, syövät johtuvat vääräuskoisuudesta jne. Kun järjen ja päättelyn tilalle tulivat luonnonlait, yhteiskunta alkoi kehittyä vauhdilla, elinikä kasvoi ja päästiin keskiajan kurjuudesta tämän päivän hyvinvointiin. Usein kuulee, että tuottavuusongelmien ratkaiseminen on maalaisjärjen käyttöä ja päättelyä. Onko näin? Pitäisikö asiaa lähestyä niin kuin tieteessä lakien kautta?

Kannattaa tutustua

Kirjallisuutta ja uusia ideoita

Siirry
verkkokauppaan www.laatutieto.fi

Meidät löydät