Artikkelit

Parannustoiminnan kohdistaminen

Julkaistu  15.04.2015    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Parannustoiminnan kohdistaminen oikeaan kohteeseen on oleellinen osa yrityksen kilpailukyvyn parantamista. Jos kohde valitaan väärin eli parannetaan kohdetta ja toimintaa, joka ei ole liiketoiminnan etenemisen este, tulosta ei synny. Laskennallisesti muodostuu tuloksia ja ns. ”funny money:a”, mutta omistajien seuraamat mittarit eivät värähdä.

Kumpi auto on parempi

Julkaistu  01.04.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
4-vuotias Joonas on saanut uuden autoradan, jossa on silmukka ja kaksi autoa. Hän haluaa tietää kumpi autoista, punainen vai vihreä on parempi. Joonas ei vielä ole opiskellut tilastotiedettä, mutta Joonas tietää isän puheiden perusteella, että Six Sigmassa käytännön ongelma "käännetään" tilastomatemaattiseksi ongelmaksi ja vastaavasti tilastomatemaattinen ongelman ratkaisu käytännön ongelman ratkaisuksi.

Lean -toiminnan lainalaisuudet

Julkaistu  18.03.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Aikatekijä on noussut keskeiseksi tekijäksi yhteiskunnassa ja yrityksissä. Lainsäätäjä asettaa erilaisia aikarajoitteita tuotteiden ja palvelujen toimittamiselle erilaisten palvelutakuiden muodossa. Yritykset asettavat yhä tiukempia toimitusaika- ja toimitusvarmuusvaatimuksia sekä joutuvat myös itse vastaamaan niihin. Jostain syystä tuotteet ja palvelut halutaan mahdollisimman nopeasti. Liekö syynä digitalisaatio, internet, nettikauppa vai yleinen hektisyyden kasvu? Vai uskotaanko, että vasteaikaa lyhentämällä päästään tehokkuuteen. Kasvaako yrityksen tuottavuus nopeuden myötä?

Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi

Julkaistu  04.03.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Monet nykyaikaisen tilastotieteen kehittymiseen vaikuttaneet tilastotieteilijät, kuten Sir Ronald A. Fisher ja George E. P. Box ovat myös kehittäneet monia koesuunnittelun menetelmiä. Sir R. A. Fisherin varhainen työ 1900–luvun alussa tilastollisen data-analyysin ja koesuunnittelun parissa mahdollisti tieteellisen menetelmän soveltamisen teollisiin ongelmiin.

Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa

Julkaistu  18.02.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean ja Six Sigma ovat olleet yritysten keskiössä kehitettäessä tuottavuutta ja kannattavuutta. Lean ja hukan poisto on lisännyt jatkuvasti suosiotaan ja samalla siihen kohdistuneet taloudelliset odotukset ovat myös kasvaneet. Valitettavan moni ilmoittaa kuitenkin pettyneensä Leanin aikaansaamiin taloudellisiin tuloksiin. Tämä on ymmärrettävää. Jo 1990-luvun alussa huomattiin, että Lean, silloin tosin nimellä JIT/JOT, on ristiriidassa vallitsevan tulos- ja kustannuslaskennan kanssa. Törmäämme tähän lähes viikoittain.

Tuottavuuden parannus ja mallit

Julkaistu  07.01.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Vaativin asia tuottavuuden parannuksessa on määrittää liiketoiminnan ongelma, jonka edessä olemme. Ihmiset kaikilla tasoilla pyrkivät välttämään tämän ja hyppäävät suoraan ratkaisuun, työkaluihin. Se mitä meidän tulee tietysti tehdä on suorittaa testejä/kokeita, mutta ennen tätä pitää saada paremmin rajattua ongelma, kohde, jonka tuottavuutta parannetaan.

Lean Six Sigma ja palvelucase: ”Lähetejonojen ja läpimenoajan lyhentäminen Ortopedian poliklinikalla”

Julkaistu  05.11.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigma on systeemin, prosessin tai palveluketjun suorituskyvyn parannusmenetelmä, joka perustuu viisivaiheiseen DMAIC -prosessiin. Prosessilla voidaan parantaa tehokkaasti niin Lean (aika) kuin Six Sigma (tuote-, palveluominaisuus) kohteita. Olemme saaneet harvinaisen luvan julkistaa Pohjois-Karjalan keskussairaalan (PKSSK) ortopedian poliklinikalla tehdyn Lean Six Sigma Black Belt -projektin kokonaisuudessaan.

Lean -teesien maailma

Julkaistu  01.10.2014    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Leanista on puhuttu Suomessa jo useampi vuosikymmen. Miksi edelleen tuottavuuden kehitys laahaa? Onko Leanissa päästy eteenpäin? On toki helppo yhtyä yleisiin ja kohtalaisen helposti lausuttaviin teeseihin: luottamus, johto mukana, sana pitää, oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, oma esimerkki, kaikki kehittävät, osaamiskartoitus, kommunikaatio toimii, tiimikoulutus, tiimityö, visuaalisuus, siisteys, tavarat oikeilla paikoillaan, jne. Mutta mietipä itsesi kehitysjohtajan, toimitusjohtajan tai tuotantojohtajan rooliin, jossa viet nämä käytäntöön ja organisoit nämä toimenpiteet tai toimintatavat jokaisella organisaatiotasolla joka päivä niin, että yrityksen operatiiviset ja taloudelliset suoritusarvomittarit paranevat.

Lean Six Sigma ja simulointi

Julkaistu  03.09.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigman yksi merkkipaalu ohitettiin 27.1.2014, kun Six Sigma -menetelmästä julkaistiin suomeksi SFS/ISO -standardit 13053-1 ja 13053-2. Standardit ovat: "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 1: DMAIC-menetelmä" ja "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 2: Työkalut ja tekniikat".

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Julkaistu  06.05.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Keskustelu viekö Lean tai Six Sigma -menetelmä eteenpäin yritystoimintaa on jatkuvan väittelyn kohde. "Koulukunnat" pyrkivät todistamaan oman kantansa parhain päin. Objektiivinen asioiden tarkastelu saa jäädä taka-alalle. Tämä väittely saa jopa kiihkomielistä vastakkainasettelua kirjoissa sekä keskusteluissa. Jos tavoitteena on kehittää toimintaa, on kai tärkeämpää ymmärtää objektiivisesti miksi jotkut onnistuvat ja toiset eivät soveltaessaan menetelmiä.

Aikavaihtelu

Julkaistu  02.04.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tilausten ja tuotteiden välisten aikojen vaihtelun vaikutus yritysten tai organisaatioiden tuottavuuteen on merkittävä. Jos tilaukset tulisivat aina samalla nopeudella, niiden aikaväli ei vaihtele. Jos tuotteet yrityksessä tehtäisiin aina samalla nopeudella (so. liukuhihna), niiden nopeus/aika ei vaihtele. Vaihtelu vaikuttaa resurssien tarpeeseen ja tätä kautta investointitarpeeseen sekä organisaation kykyyn vastata asiakaskysyntään nopeasti ilman korkeaa varastotasoa. Artikkelissa käsitellään luonnollisen, satunnaisten ja ei-satunnaisten sekä laatuvikojen vaikutusta aikaan ja sen vaihteluun.

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua? - Lean Six Sigma

Julkaistu  06.03.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Oletko huomannut, kuinka marketin kassajonossa asiakkaan ”laatuvirhe”, PIN-koodin unohtaminen, tuotteen hinnan puuttuminen joko punnituksen unohtumisesta johtuen tai muusta syystä vaikuttaa kaikkiin henkilöihin? Jonon pituus kasvaa ja harkitset siirtymistä toiseen jonoon. Maksujonosi ei kulje LEANISTI. Syntyy hukkaa

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Julkaistu  05.02.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Menenkö lääkäriin vai yritänkö hoitaa ”flunssan” kotikonstein? Vai onko minulla sittenkään flunssa vai jokin vakavampi sairaus? Nämä samat kysymykset voidaan esittää hyvinkin erilaisissa yhteyksissä koskivat ne sitten yksilöä, perhettä, yhteisöä, organisaatiota tai valtiota. Miksi ja miten? On selvitettävä syy ja siihen parannuskeino tai menetelmä tai molemmat. Lääkärit kutsuvat tätä diagnoosiksi.

Kannattaa tutustua

Kirjallisuutta ja uusia ideoita

Siirry
verkkokauppaan www.laatutieto.fi

Meidät löydät