Artikkelit

Aikavaihtelu

Julkaistu  02.04.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tilausten ja tuotteiden välisten aikojen vaihtelun vaikutus yritysten tai organisaatioiden tuottavuuteen on merkittävä. Jos tilaukset tulisivat aina samalla nopeudella, niiden aikaväli ei vaihtele. Jos tuotteet yrityksessä tehtäisiin aina samalla nopeudella (so. liukuhihna), niiden nopeus/aika ei vaihtele. Vaihtelu vaikuttaa resurssien tarpeeseen ja tätä kautta investointitarpeeseen sekä organisaation kykyyn vastata asiakaskysyntään nopeasti ilman korkeaa varastotasoa. Artikkelissa käsitellään luonnollisen, satunnaisten ja ei-satunnaisten sekä laatuvikojen vaikutusta aikaan ja sen vaihteluun.

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua? - Lean Six Sigma

Julkaistu  06.03.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Oletko huomannut, kuinka marketin kassajonossa asiakkaan ”laatuvirhe”, PIN-koodin unohtaminen, tuotteen hinnan puuttuminen joko punnituksen unohtumisesta johtuen tai muusta syystä vaikuttaa kaikkiin henkilöihin? Jonon pituus kasvaa ja harkitset siirtymistä toiseen jonoon. Maksujonosi ei kulje LEANISTI. Syntyy hukkaa

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Julkaistu  05.02.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Menenkö lääkäriin vai yritänkö hoitaa ”flunssan” kotikonstein? Vai onko minulla sittenkään flunssa vai jokin vakavampi sairaus? Nämä samat kysymykset voidaan esittää hyvinkin erilaisissa yhteyksissä koskivat ne sitten yksilöä, perhettä, yhteisöä, organisaatiota tai valtiota. Miksi ja miten? On selvitettävä syy ja siihen parannuskeino tai menetelmä tai molemmat. Lääkärit kutsuvat tätä diagnoosiksi.

Laatu puhuttaa Suomessa

Julkaistu  30.09.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Viimeaikaiset kirjoitukset Kauppalehdessä (13.8.2013) ja Kalevan pääkirjoitus (1.9.2013) ovat nostaneet esiin Suomalaista laatutasoa. Kirjoitukset pohjautuvat Amerikan laatuyhdistyksen (ASQ –American Society for Quality) tekemään tutkimukseen laatutasoista eri maissa. Tutkimuksessa selvitettiin laadun roolia ja tasoa yrityksissä 22 maassa ja noin 2000 eri yrityksissä eri toimialoilla. Suomesta yrityksiä mukana oli 151.

Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Julkaistu  10.09.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Visio nollavirheestä luotiin vuonna 1979, kun Philip B. Crosby (1926 – 2001) julkaisi kirjan "Quality is Free" (suomenkielinen: Laatu on ilmaista). Tällä perussanomallaan "Quality is free" Crosby tarkoitti sitä, että organisaatiot voivat omaksua laadukkaan toimintatavan johdon sitoutuessa laatujohtamismalliin, jossa asennemuutos ei maksa mitään. Kuinka tämä nollavirhe kyetään saavuttamaan jäi kuitenkin tuolloin kokonaisuudessaan ratkaisematta.

Lean Six Sigman vaikuttajat – Hall of Fame

Julkaistu  27.08.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma julkaistiin vuonna 1988 Yhdysvalloissa kun Motorola voitti Amerikan Presidentin laatupalkinnon (Malcom Baldrige). Six Sigman tausta ulottuu vuosien taakse ennen varsinaista julkaisua. Six Sigma oli vastaisku, keino, japanilaista puolijohdeylivoimaa vastaan. Motorola oli ahdingossa laaduttomuuden takia, koska japanilaisten laatutaso oli paljon heidän yläpuolellaan. Six Sigma on muuttunut niistä ajoista merkittävästi. Ensin mukaan tuli määrittelyvaihe (projektikohteiden tunnistaminen) ja myöhemmin Lean (aika -käsite).

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

Julkaistu  19.06.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Paras tapa parantaa systeemin suorituskykyä ja kapasiteettia on johtaa vaihtelua. Vaihtelu on johtamisen vaakakupin toisella puolella, jolla voidaan hallita toisen puolen hukkien lisääntymistä - alhaista läpimenoa, alhaista käyttöastetta ja pitkiä läpimenoaikoja (Kuva 1). Yhdellä sanalla: parantaa heikkoa tuottavuutta.

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Julkaistu  04.06.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Prosessien kehittämiseen on olemassa lukuisia eri tapoja. Yksi yleisesti käytetty konsepti on arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), jossa kuvataan prosessin vaiheet, yhteydet, tapahtumien taajuudet, varastojen määrät ja prosessien ajat yhdelle lomakkeelle. Keskeisintä prosessien kehittämisessä on, että toimintoja pyritään virtaviivaistamaan ja asioita halutaan ajatella uudella tavalla, kyseenalaistaen.

Onko kaikki erilaista vai ei?

Julkaistu  22.05.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ennen tieteellistä lähestymistapaa asioita ratkottiin järjen ja päättelyn perusteella. Tässä lähestymistavassa ongelmana oli hitaus ja usein väärin tehdyt johtopäätökset. Maapallon oletettiin olevan litteä, ajateltiin että kaikki ulkoplaneetat kiertävät maata, syövät johtuvat vääräuskoisuudesta jne. Kun järjen ja päättelyn tilalle tulivat luonnonlait, yhteiskunta alkoi kehittyä vauhdilla, elinikä kasvoi ja päästiin keskiajan kurjuudesta tämän päivän hyvinvointiin. Usein kuulee, että tuottavuusongelmien ratkaiseminen on maalaisjärjen käyttöä ja päättelyä. Onko näin? Pitäisikö asiaa lähestyä niin kuin tieteessä lakien kautta?

Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Julkaistu  09.04.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Formuloissa renkaiden vaihtoon menee muutama sekunti. Ymmärrän, että niissä piireissä vaihtoa on treenattu satoja tai tuhansia tunteja. Ei ole sattumaa, että he ovat todella nopeita. Kaikki turhat liikkeet ja hukka on karsittu pois, kaikki liikkeet on huolellisesti mietitty. Moottoriurheilussa tuhannesosasekunnit voivat ratkaista miljoonien eurojen vuositulot.

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Julkaistu  27.03.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Tuotteita ja palveluja tuotettaessa on niillä jokaisella etukäteen asetetut enemmän tai vähemmän ”määritellyt” rajat (suoritusarvot), joiden sisällä tai ylä- tai alapuolella asiakas haluaa niiden olevan. Rajoja kutsutaan toleransseiksi eli spekseiksi. Kaikkihan tuntevat NOLLA-toleranssi käsitteen. Jos poiketaan näistä rajoista, on kyseessä tuote- tai palveluvirhe ja ääritapauksessa vika, josta saattaa seurata reklamaatio.

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Julkaistu  13.03.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Yrityksissä ja erityyppisissä organisaatioissa on vuosisatoja kasvatettu tuottavuutta. Usein on onnistuttu, mutta usein on myös epäonnistuttu. Suomessa teollisuuden ja palveluiden tuottavuuden kasvu (BKT) on hiipunut tasaisesti 1970 luvulta tähän päivään tilastokeskuksen tietojen mukaan (Hjerppe 2010) kuin myös työn tuottavuus (Kansantalouden tuottavuuskehitys 2012). Viimeisten uutisten perustellaan, ollaan taas siirtymässä lamaan. Tuottavuuden kasvu 0 % 2010-luvulla? Kääntyykö tuottavuus kasvu-uralle perinteisillä keinoilla vai jatkuvatko vaaralliset trendit vai tarvitaanko uusia tapoja ajatella?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Julkaistu  12.03.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
En malta olla siteeraamatta juuri ilmestynyttä professori Esko Valtaojan kirjaa ”Kaiken käsikirja – Mitä jokaisen tulisi tietää” (Ursa, 2012). En siksi, että alkujaan opiskelin kvanttifysiikkaa, vaan siksi, että kirja on erinomainen ja kuvaa hyvin tiedettä ja luontoa – siis myös laatua ja sen parantamista. Luonnon laeistahan on kysymys. Esko Valtaoja toteaa, että on olemassa kaksi luotettavaa teoriaa – kvanttifysiikka ja suhteellisuusteoria. Six Sigma ja Lean ovat sovellutuksia kvanttifysiikasta. Älä pelästy, ei se niin vaikeaa ole, vaikka joskus hämmästyttävää!

Kannattaa tutustua

Kirjallisuutta ja uusia ideoita

Siirry
verkkokauppaan www.laatutieto.fi

Meidät löydät