Artikkelit

Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Julkaistu  18.05.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Luodakseen kestävää menestystä yritysten on päästävä tuotekehityksessä eroon epävarmasta tuoteideoinnista ja ideoiden karsinnasta. Onnistuneelle tuotekehitykselle on A ja O tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja priorisoida ne.

Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen

Julkaistu  24.03.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Parannus on aina projekti. Parannus ei ole ohjelma, mutta ohjelma jolla haetaan parempaa, voi johtaa parannukseen, jos se pitää sisällään joukon projekteja. Projektilla tulee olla järkevä päämäärä, aikataulu, oikea kohde ja oikean suuntaiset sekä toimivat toimenpiteet, muuten tulos jää saavuttamatta.

Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?

Julkaistu  03.03.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Parannusta tapahtuu päivittäin jokaisessa organisaatiossa. Jopa niissä, joiden tilanne on huono. Tiivistetysti tämä tarkoittaa sitä, että henkilöstö selviytyy tästäkin päivästä ja näistäkin toimituksista, asiakkaista, potilaista tekemällä lukuisia pieniä ja hyödyllisiä parannuksia – ”Useful many”-parannuksia.

ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista

Julkaistu  24.02.2016    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Ensisijainen tarkoitus laadunhallinnalla on täyttää asiakkaiden vaatimukset ja pyrkiä ylittämään asiakkaiden odotukset. Näin toimimalla, organisaatio saavuttaa jatkuvan menestyksen sekä säilyttää asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamuksen. Kaikki asiakkaan kanssa olevat vuorovaikutustilanteet ovat mahdollisuuksia lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Organisaation menestymistä tulevaisuudessa edesauttaa asiakkaiden nykyisten ja tulevien tarpeiden ymmärtäminen.

Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015

Julkaistu  10.02.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Prosessimaisen toimintamallin (process approch) näkee sekoittuvan usein prosessien kuvaamiseen (process mapping). Ne ovat kaksi eri asia. Prosessimainen toimintamalli yleistää kohteen niin, että siihen on helppo soveltaa laadun kolmijakoa: suunnittelu (quality planning), ohjaus (quality control) ja parannus (quality improvement).

Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö! - Kuinka lasketaan tarvittavien parannusprojektien määrä?

Julkaistu  20.01.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Suomessa on lähes vuoden ajan keskusteltu pääministeri Juha Sipilän ja hallituksen vaatimasta tuottavuushypystä, joka muodostui kolmesta osasta: Hallituksen toimenpiteet (verot ja maksut) 5 %, työmarkkinoiden toimenpiteet (palkat ja työaika) 5% sekä yritysten ja julkisen sektorin toimenpiteet (myynnin lisäys ja kustannusten laskeminen) 5%. Kahdesta edellä mainitusta on lehdistössä keskusteltu ja keskusteltu ja varmaan kohta päästään johonkin kompromissiin.

Riskiperusteinen ajattelu – Risk Based Thinking (RBT)

Julkaistu  05.01.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Elämme kasvavien riskien aikaa – on ympäristöriski ilmaston lämpenemisestä ja sen mukanaan tuomista luonnonilmiöistä, on arabikevään aiheuttama sotien ja "kansainvaelluksen" riski, on talouden ja kasvun riski, on työpaikan menettämisen riski. Elämme yleistä epävarmuuden aikaa. Kaikki nämä heijastuvat tavalla tai toisella meihin jokaiseen. Elämme myös muutosten ja globalisaation vuosikymmeniä, jotka tuovat lisääntyvää riskiä.

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?

Julkaistu  22.12.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
FMEA on työkalu, menetelmä, jota voidaan käyttää palveluissa tunnistamaan potentiaaliset tai tunnetut vikamuodot. Menetelmä tarjoaa mahdollisuuden tilanteen seurantaan sekä korjaaviin toimenpiteisiin, ennen todellista (ensimmäistä) palvelua. Ensimmäinen palvelukerta on toiminta, jolloin palvelu suoritetaan tietylle asiakkaalle osana jokapäiväistä toimintaa.

Miksi toleranssit?

Julkaistu  08.12.2015    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Eli Whitney loi yhden keskeisistä tuottavuuskonsepteista, joka mahdollisti töiden osittamisen ja alihankintaketjujen luomisen. Hän loi konseptin, kuinka hallita raaka-aineista ja valmistuksesta muodostuvaa vaihtelua (poikkeamia). Tämä konsepti syntyi ratkaisuksi käytännön ongelmaan, kuten moni muukin merkittävä idea.

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma

Julkaistu  25.11.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Erinomainen laatu palveluissa ja tuotteissa takaa kestävät taloudelliset tulokset, koska palvelut ja tuotteet, jotka ovat erinomaisia kilpailijoihin nähden myyvät enemmän ja niiden tuottaminen on halvempaa ja nopeampaa.

Big Data palveluissa ja palveluna

Julkaistu  11.11.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Elämme maailmassa, jossa datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tähän datan määrän kasvuun liittyen on alettu puhumaan Big Datasta, suuresta datasta.

Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD)

Julkaistu  13.10.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Asiakaslähtöisen tuotekehityksen keskeisenä työkaluna on QFD-matriisi, jolla asiakkaan tarve selvitetään ja priorisoidaan ja käännetään operatiivisiksi ohjeiksi ja spekseiksi.

Hyväksymisnäytteenotto

Julkaistu  16.09.2015    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Teollisuudessa ja jokapäiväisessä elämässä voi tulla vastaan tilanteita, joissa esimerkiksi kaikkien tuotteiden tarkastaminen ei ole mahdollista. Tällaisia tilanteita varten on teollisuudessa käytössä erilaiset hyväksymisnäytteenoton tekniikat (acceptance sampling).

Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista

Julkaistu  19.08.2015    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Monet eri alojen, kuten terveystieteen, sosiaalitieteen, taloustieteen tai käyttäytymistieteen tutkimukset keskittyvät kausaalisuuteen eivätkä niinkään assosiaatioon. Kausaalisuus tarkoittaa syyn ja seurauksen tutkimista. Vastaavasti assosiaatiota tutkittaessa keskitytään tilastotieteen keinoin esimerkiksi korrelaation tutkimiseen.

Kannattaa tutustua

Kirjallisuutta ja uusia ideoita

Siirry
verkkokauppaan www.laatutieto.fi

Meidät löydät